Monday 20 February 2012

MaNUs!a SoMb0ng

Cukup aku benci dengan gelaran tu. Bukan tujuan untuk mengaibkan sesiapa, tetapi anggaplah ini sebagai satu nasihat untuk sesiapa yang membaca. Manusia sombong! 

Kenapa mesti nak sombong dengan orang lain? Ya, memang tak dapat dinafikan diri awak tu cantik, tinggi dan kurus. Tapi apa guna semua tu kalau tiada langsung budi bahasa dalam diri awak. Tolonglah sedar, tiada manusia yang sempurna dalam dunia ini. Hanya ALLAH!

Kenapa mesti bermasam muka dengan orang lain? Sedangkan Allah bagi kita muka yang yang sempurna dengan mata , hidung dan mulut untuk kita menggunakannya dengan betul. Tak tahu ke kalau senyuman tu satu sedekah, boleh juga dapat pahalanya. Senyuman tu juga satu pengubat untuk sentiasa kelihatan awet muda.huhu..( praktikkan )

Tapi kalau awak bermasam muka, hanya akan dapat kebencian dari orang lain. Sudah tentu orang tu akan bercakap buruk tentang diri awak. Samalah dengan orang tu mendoakan yang buruk2 untuk awak, sebab percakapan tu satu doa. (yeke)

Tolonglah berubah, sebab kecantikan, kebijaksanaan ataupun diri awak sendiri hanya pinjaman dari Allah. Bila2 masa Dia boleh tarik semua tu. 

Bagi yang membaca janganlah biar diri kamu digelar manusia sombong, kerana tiada yang suka. bahkan Allah sendiri mahu makhluknya berbaik2 antara satu sama lain.Jadilah manusia yang sentiasa merendah diri :)


2 comments: